עשרת העקרונות לעיצוב ותכנון חדר לילדים עם צרכים מיוחדים
1. הכנה נפשית של הילד לקראת
זיכרו חשוב מאד להתכונן היטב לקראת השיפוץ לא רק ברמת התקציב והזמן אלא נפשית.
חשוב מאד להכין את הילד לקראת השינוי להסביר לו ,שאנחנו הולכים לסדר לו חדר חדש עם רהיטים חדשים
בהתחלה יהיה קצת בלאגן ובסוף יהיה לו חדר נעים ומסודר שיהיה לו מאד כיף לשהות בו.
דברו בשפתו של הילד , מומלץ לספר לו סיפור מלווה בתמונות שימחיש לו את התהליך
אתם מכירים את ילדכם הכי טוב, ויודעים מה ירגיע אותם ויעזור לו להירתם לשינויים
ילדים מסוימים זקוקים להכנה נפשית ארוכה מראש
וישנם ילדים שדווקא רצוי להכין אותם ממש ברגע האחרון בכדי שלא יהיו מוטרדים או נרגשים זמן ארוך מידי.
אל תוותרו על שלב ההכנה הוא חיוני להצלחת הפרויקט!!
2. סדר:
ברור לנו שכדאי לסדר ...
זה נכון לגבי כל חלל בבית אבל, הכי משמעותי עבור הילדים שלנו .
חדר "מבולגן" גורם להם לאי שקט, חוסר רוגע, ולעתים אף יכול להוות טריגר להתקפת זעם.
לכן בראש ובראשונה לפני הכל חייבים לסדר את החדר בקפידה לדאוג למקומות אחסון נגישים וידועים מראש ולדאוג לא לשנות את מיקום החפצים לאחר שהחלטנו על הסדר החדש.
מחקרים מראים שהילדים שלנו רגישים מאד לשינויים ורגועים יותר כאשר לא "משנים "להם את הסדר וזה אומר אפילו ברמה של להחזיר לספריה את הספר שהוצא בדיוק למקום שהיה ממוקם בה קודם לכן.
ברגע שמחליטים על צורת האחסון,
לדוגמא : אחסון בקופסאות -מומלץ לרשום בכתב יד קריא וברור או אפילו לצלם את החפצים המאוחסנים בקופסאות ולהדביק את התמונה לצד הכיתוב כך ידע הילד איפה בדיוק מונח כל דבר
3. ויסות חושי במגע:
חלק מהילדים שלנו סובלים מרגישות יתר למגע וחלקם מתת רגישות ,עלינו לדאוג להתאים את החדר לכך, שיהיה לילד נעים לשהות בו ואפילו במקרים מסויימים בחירה של טקסטיל במרקמים או בטקסטורות מסוימות יכולה "לחרפן" את ילדיינו, עד כדי כך ,שלא ירצו להיכנס לחדר בכלל!
עשו רשימה של נעים/ לא נעים הקפידו להכניס לחדר אך ורק את האקססוריס הנעימים לילד ונטרלו את כל השאר (גם אם ממש אהבתם את השטיח או כיסוי המיטה המדליק שהיה בחנות...) כך ילדכם יהיה רגוע ונינוח בחדרו.
לעומת זאת אם ילדכם זקוק דווקא לגעת ולחוש כל דבר,
הכינו עבורו חפץ תלת מיימדי העשוי מבדים וחומרים שונים ומגוונים ,קחו בחשבון שיכול להיות שיהפוך לחפץ תרפואי עבורו- עצם המגע והמישוש ואולי אף לעיסה של החפץ עוזרת לילדכם להירגע ומשמחת אותו.
לכן החפץ חייב להיות במקום נגיש ועשוי מחומרים שאינם רעילים או מסוכנים למגע או בליעה
לעתים החפץ יכול לשמש גם כאביזר עיצובי מדליק וייחודי בחלל.
4.ויסות שמיעתי:
הילדים שלנו רגישים מאד לקולות, ישנם ילדים שמעדיפים להקשיב למוזיקה ברמת דציבלים מחרישת אוזניים או אפילו לצעוק ולהשמיע קולות גבוהים במיוחד .
עובדה זאת מחד מרגיעה את הילדים המיוחדים שלנו אבל יכולה בנקל להפריע לשלוותם של שאר דיירי הבית ו\או לשכנים ליד...
ולכן רצוי מאד לדאוג לבידוד אקוסטי -תכנון נכון של בידוד אקוסטי מפחית בצורה משמעותית את הרעש .
זה יכול להיעשות ע"י החלפת הזיגוג של החלון לזכוכית בידודית.
ע"י שימוש באביזרי טקסטיל רבים ש"יבלעו " את הרעשים .
ע"י שימוש בלוחות פולימרים כחיפויי קירות .
כדאי להתייעץ עם יועץ לבידוד אקוסטי ולבצע את ההכנות בהתאם להמלצותיו ,ככל שנשקיע יותר בבידוד האקוסטי -כך הילד ידע שיש מקום שיכול להכיל אותו והוא יכול להתפרק ולצעוק בחדרו כאוות נפשו
5. ויסות ראייתי:
הילדים שלנו יכולים להיות "מוצפים" ומוטרדים משימוש לא נכון באור.
אור מסנוור או מרצד ,חזק מידי או חלש מידי, יכול ממש ל"שגע אותם" .
חלק לא מבוטל מהאוטיסטים אף סובלים ממוקד אפילפטי פעיל ויכולים להגיע לידי התקף אפלפטי כתוצאה מהבזקיי אור או סנוור ולכן חשוב מאוד לדייק את עוצמת האור הנכונה עבורם ,לדאוג לפזר את התאורה באזורים ממוקדים בחדר (אזור שינה, אזור עבודה/משחק וכו') להקפיד שהתאורה תהיה רכה ולא מסנוורת מומלץ להשתמש בנורות המפיצות אור יום חשוב גם לאפשר החשכה מלאה של החדר בעת הצורך ע"י אביזרי הצללה (וילון\תריס).
וילון למשל עונה גם על הצורך להצליל או להחשיך וגם מייצר מראה חם מעוצב ונעים בחדר.
6.נושאי עניין\תחביבים של הילד:
התאימו את החדר לתחביביו של הילד, לדוגמא, ילד שמחובר למוזיקה ואוהב מאד להאזין למוזיקה \רדיו/דיסקים/תקליטים וכו' -עצבו עבורו פינת מוזיקה נגישה עם מערכת שמע נוחה לתפעול עצמאי עם אופציה לחיבור לאוזניות בהישג יד .
מצאו פתרונות נוחים לאחסון מסודר של אוסף דיסקים שאהוב עליו במיוחד. שתפו אותו בתהליך ותופתעו לגלות כיצד התקרבות לעולם הפנימי האהוב עליו כל כך יכולה לייצר כל כך הרבה אפשרויות תקשורת חבויות.
7.צבע:
חובה לצבוע את החדר בצבעים ניטרליים ושקטים פה זה לא המקום להתפרע ולהיות דרמטיים מומלץ גוון לבן או שמנת ש"עושה שקט עיצובי " ומנטרל גירויים חזותיים. את הצבעוניות את יכולים להכניס בטקסטיל דהיינו לבחור כיסוי מיטה/מצעים צבעוניים אבל ,את הקירות דאגו להשאיר נקיים
עד כמה שאפשר וחפים מקישוטים /תמונות, ש"מציפים" את הילדים המיוחדים שלנו.
לא מעט מהילדים המיוחדים סובלים מבעיות שינה ומתקשים להירדם בנקל . עודף גירויים במיוחד חזותיים מחמיר את הבעיה.
8.שיתוף :
חשוב מאד לשתף את ילדנו בתהליך של השיפוץ ,לא רק לפני אלא גם תוך כדי!!
היעזרו בכל דרך אפשרית (סיפור חברתי, לוחות תקשורת, תמונות וכו') כך תוכלו לתכנן את החדר בצורה מיטבית ולהתאים את העיצוב לאופיו ולצרכיו של ילדכם. זכרו ,גם לילדים שמתקשים להביע את עצמם באופן מילולי יש רצונות ,מאווים וחלומות!!!
כדאי ורצוי לנסות להתחבר לעולמם הפנימי, תופתעו לגלות כמה עשיר ומופלא העולם, שמתחבא עמוק בליבם וראשם.
המלצה נוספת ,היא לשתף את הצוות המטפל בילד: קלינאית התקשורת..מרפאה בעיסוי ..פסיכולוגית וכד'
הם יוכלו לתרום מניסיונם ומהיכרותם עם הילד ,לדייק את הצרכים ולמצוא דרכים להפוך את החלל למרגיע מאפשר ומעודד עבורו.
9.הפרדה בין חללים:
במידת האפשר רצוי מאד להפריד בין חלל העבודה/המשחק ,לאזור השינה.
חדר משחקים נפרד יכול לאפשר גם לאחים ולאחיות מקום נפלא לבנייה וחיזוק הקשר הבינאישי בניהם ויאפשר פעילויות משותפות רבות.
בין היתר מאפשר מתחם משחק יותר מרווח. לא פעם הילדים שלנו נתמכים בחונכים/מטפלים כאלו ואחרים
וחדר כזה פשוט יכול להיות מקום מצוין לפעילויות משותפות שלהם . דאגו שבחדר משחקים תהיה פינת רביצה/ מנוחה להפסקות יזומות לרגיעה, לעומת זאת אם תצליחו להפריד את אזור השינה, בין אם לחדר נפרד לגמרי או שתבצעו הפרדה ע"י מחיצה דקורטיבית יזומה, תצליחו לעצב את החללים בצורה מדויקת ונטולת גירויים
ותאפשרו מנוחת הגוף והנפש של הילד.
10.אחים:
כאמא מיוחדת אני יכולה להעיד שלא פעם האחים והאחיות "הרגילים" מעט מקופחים
רב תשומת הלב באופן טבעי הולכת לכיוון אחד
-לטיפול 24/7 בילד המיוחד שלנו ואילו אחיו הם כבר מסתדרים לבד... אז זהו שלא.... הרבה מאד אחים מיוחדים " סוחבים" איתם "תיק" מלא ברגשות לא פשוטים... ואנחנו ההורים חייבים להזכיר לעצמנו לא לשכוח גם להעניק תשומת לב והכלה גם להם .
אז במידה והחלטתם לשפץ/לשדרג את חדרו של ילדכם המיוחד באותה הזדמנות עשו זאת גם לאחיו, כך תחסכו הרבה רגשות קנאה מיותרים וביקורים עתידיים אצל פסיכולוגים...
Commentaires